Methodiek - absservice

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Methodiek

Begeleiding in de praktijk volgens de methodiek van Stichting ABS

De eigenschappen die een begeleider/stagiair zich eigen moet maken:
• Goed kunnen luisteren naar de cliënt
• De cliënt goed kunnen observeren
• Interpreteren wat er goed of fout gaat
• Reflecteren bij cliënt of de boodschap goed is overgekomen anders nog meerdere malen uitleggen
• Creatieve oplossingen kunnen bedenken waarmee de cliënt zelf aan de slag kan
• Werken volgens succesformule wat niet werkt niet beoordelen wat wel werkt belonen
• Kijken wat iemand wel kan en niet waar hij/zij in vast loopt
• Goed naar oorzaken en omstandigheden kijken waarom cliënt vast loopt en proberen met de cliënt eerst voor de oorzaken oplossing te zoeken
• Een lof of een schouderklopje uitdelen als zaken ook maar een beetje goed gaan
• Kunnen motiveren zodat cliënt niet stagneert en bij de pakken neer gaat zitten
• Kunnen uitleggen en het goede voorbeeld geven
• Oplossingsgericht vertalen naar oplossingen bieden en cliënt laten kiezen niet zelf de oplossing bepalen
• Met mede begeleiders/stagiaires overleggen over de beste aanpak of route voor de cliënt
• Begrip vragen en leren begrip te hebben voor anderen
• Stel je een beetje kwetsbaar op geef een voorbeeld uit jouw leven of dat van iemand anders waar ook niet alles meteen lukt
• Maak geen onderscheid tussen personen of begeleiding en cliënten
• Deel ontwikkelingen, vooruitgang en veranderingen zodat niemand voor verrassingen komt te staan, helpt ook bij meer begrip en acceptatie
• Laat problemen niet te groot worden, overleg met andere begeleiders wat de beste aanpak, strategie voor de specifieke cliënt is.
• Bedenk dat ieder mens en iedere cliënt anders is en dat je met een generale aanpak niets bereikt
• Zoek een specifieke benadering voor iedere persoon, probeer iemands  goede en zwakke kanten te leren kennen en bedenk dan een concept wat voor deze persoon werkt.
• Stel jezelf en voor de cliënt  een of meerdere doelen bij evaluatiegesprekken, kijk na een half jaar waar je gezamenlijk staat en stel je doelen bij
• Kijk goed na de afspraken die je samen met cliënt hebt gemaakt, kijk waar het lukt ga je door met de strategie en waar het niet lukt probeer een nieuwe creatieve aanpak, dit betekend anticiperen op gedrag, emoties
• Probeer een goed dagritme op te stellen samen met de cliënt, niet alleen een dagactiviteit is belangrijk maar ook persoonlijk contact en gesprekken.
• Vraag vaker hoe gaat het met je, hoe voel jij je, kan ik nog iets voor je doen, heb je ergens hulp bij nodig, wees geïnteresseerd in dingen en zaken waar iemand mee bezig is.
• Rapporteer dingen en zaken die met vooruitgang, ontwikkeling te maken hebben . Benoem ook als het even niet mee zit en probeert dit te onderbouwen “waar ligt het aan dat het vandaag even niet lukt”
Bij vragen of als je vast loopt met de uitvoering van bovenvermelde, schroom je niet en kom bij mij, dan probeer ik duidelijkheid te bieden
Met vriendelijke groeten,
Gunther


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu